piątek, 4 stycznia 2008

Statut Warszawy

Witam,
poniżej zamieszczam mejl, który otrzymałem od Przewodniczącego Klubu Radnych PO na Białołęce, Pana Piotra Jaworskiego.
Miejmy nadzieję, że statut ten zniweluje do zera zjawisko "niedasizmu".


"W nawiązaniu do moich artykułów w Echu Białołęki na ten temat informuje co ponizej.

www.gazetaecho.pl/cgi-bin/echo/echo/echo/B-2007-08_31-3
www.gazetaecho.pl/cgi-bin/echo/echo/echo/B-2007-10_26-10

W styczniu zacznie wreszcie obowiązywać wyczekiwany przez samorządowców dokument zwany miejską konstytucją. Stolica jako jedyne miasto w Polsce, nie potrafiła jej uchwalić od pięciu lat.

Wczoraj premier Donald Tusk podpisał projekt statutu. Inaczej niż jego poprzednik nie miał do treści żadnych uwag. Wcześniej natomiast Jarosław Kaczyński wytknął dziewięć uchybień. Między innymi, że herb Warszawy nie został właściwie zaopiniowany, że nie są doprecyzowane przepisy o gospodarowaniu finansami miasta, że brakuje uzasadnienia, dlaczego pod inicjatywą uchwałodawczą powinno się podpisać 15 tys. mieszkańców.Radni PO i LiD uznali większość tych uwag za polityczne, a nie merytoryczne, dokonali tylko kosmetycznych zmian i po wyborach parlamentarnych przekazali statut już nowemu premierowi. Przepisy zobowiązują bowiem samorząd do uzgodnienia z nim tego dokumentu.

Zgoda premiera to dla miasta bardzo dobra wiadomość; cieszyła się wczoraj szefowa rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska (PO). Statut pozwoli na wprowadzenie równowagi w zarządzaniu miastem jako całością i dzielnicami. Może nie będzie to absolutna decentralizacja, ale zarządy dzielnic otrzymają zdecydowanie więcej uprawnień niż dziś. Będą mogły np. sprzedawać nieruchomości.

W preambule dokumentu, zgodnie z wolą rajców, pozostał zapis o odwołaniu do Boga, który ma wspomóc ich w pracy dla miasta.

Statut ostatecznie uchwali Rada Warszawy na sesji 10 stycznia. Dokument wejdzie w życie po opublikowaniu go w monitorze urzędowym; prawdopodobnie w drugiej połowie miesiąca.

Źródło : Rzeczpospolita


Uprawnienia Dzielnicy ze Statutu.

§ 43

1. Dzielnice wykonują zadania publiczne na podstawie ustaw, Statutu, statutów dzielnic i innych uchwał Rady Miasta.

2. Do zakresu działania dzielnic należą, niezastrzeżone dla miasta, sprawy lokalne o zasięgu dzielnicowym:

1) inwestycji,

2) gminnych zasobów lokalowych położonych na obszarze właściwej dzielnicy,

3) nieruchomości Miasta położonych na obszarze właściwej dzielnicy, w tym: scalania i wymiany gruntów, przekształcania prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności i zbywania użytkownikom wieczystym prawa własności, z wyłączeniem nieruchomości położonych na obszarze więcej, niż jednej dzielnicy lub nieruchomości zastrzeżonych dla organów Miasta ustawą albo uchwałą Rady Miasta,

4) nabywania i zbywania nieruchomości położonych na obszarze właściwej dzielnicy,

5) jednostek organizacyjnych Miasta położonych na terenie właściwej dzielnicy i nie zaliczonych do placówek o znaczeniu ponaddzielnicowym uchwałą Rady Miasta:

a) placówek oświaty i wychowania,

b) jednostek organizacyjnych, których działalność statutowa dotyczy obsługi finansowej w zakresie oświaty,

c) żłobków,

d) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,

e) domów kultury, bibliotek,

f) ośrodków sportu i rekreacji,

g) jednostek organizacyjnych Miasta, których działalność statutowa dotyczy zarządu zasobem mieszkaniowym,

h) innych jednostek określonych w uchwale Rady Miasta.

6) zieleni oraz dróg wewnętrznych będących własnością Miasta, z wyłączeniem terenów zielonych i dróg przekazanych innym podmiotom,

7) dzielnicowych obiektów administracyjnych,

8) jednostek niższego rzędu utworzonych na obszarze dzielnicy,

9) geodezji i kartografii,

10) ochrony praw lokatorów i dodatków mieszkaniowych,

11) działalności kulturalnej,

12) ochrony środowiska, odpadów i wód,

13) dróg publicznych - z wyłączeniem dróg przekazanych innym podmiotom, transportu drogowego, ruchu drogowego i przewozów,

14) architektury i budownictwa,

15) działalności gospodarczej,

16) ewidencji ludności i dowodów osobistych,

17) podatków i opłat lokalnych oraz opłaty skarbowej, podatku rolnego i leśnego, a także ubezpieczenia społecznego rolników,

18) promocji dzielnicy,

19) innych spraw przekazanych dzielnicom uchwałą Rady Miasta.

3. Zakres działania Dzielnic, o których mowa w ust. 2, nie obejmuje następujących kompetencji:

1) inwestycji własnych Miasta realizowanych w całości ze środków nieujętych w załącznikach dzielnicowych do budżetu Miasta,

2) inwestycji infrastruktury technicznej o znaczeniu ponaddzielnicowym,

3) orzekania o przekształceniu prawa zabudowy nieruchomości, ustanowionego przed dniem wejścia w życie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o prawie zabudowy (Dz. U. Nr 50, poz. 280), w użytkowanie wieczyste,

4) wydawania decyzji o przyznaniu prawa użytkowania wieczystego i zwrocie budynków na rzecz poprzednich właścicieli lub ich następców prawnych, nieruchomości przejętych w trybie dekretu wskazanego w pkt 3,

5) wydawania decyzji o przekazaniu gruntów państwowym i komunalnym jednostkom w trwały zarząd,

6) umarzania opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz odsetek z tytułu opóźnienia w ich zapłaceniu,

7) nakazywania, w porozumieniu z wojewódzkim inspektorem sanitarnym, właścicielowi gruntów w oznaczonym terminie zniszczenia określonych upraw, przemieszczenia zwierząt poza obszar strefy ochronnej lub dokonania ich uboju,

8) nakładania obowiązków określonych w przepisach prawa po wydaniu pozwolenia wodnoprawnego,

9) zatwierdzania ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,

10) rozstrzygania sporów powstałych w związku z pozwoleniami wodnoprawnymi,

11) rozstrzygania sporów o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego, przynależność do spółki wodnej oraz wysokość składek i innych świadczeń członków spółki,

12) nakazywania właścicielowi gruntu przywrócenia do stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom oraz nakładanie obowiązku zapłaty odszkodowania,

13) wydawania pozwoleń wodnoprawnych na zwykłe korzystanie z cudzej wody,

14) zobowiązania do wykonania prac zabezpieczających przed powodzią lub do dostarczenia posiadanych materiałów,

15) przyznawania odszkodowań za straty z tytułu udziału w ochronie przed powodzią,

16) zatwierdzania statutów spółek wodnych utworzonych do wykonywania działalności nie wymagającej pozwolenia wodnoprawnego,

17) sprawowania nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych i ich związków, w tym podwyższanie wysokości składek lub innych świadczeń członków spółki, jeżeli uchwalone przez spółkę wodną nie wystarczają na wykonanie przewidzianych na dany rok zadań statutowych,

18) uzgadniania sposobu postępowania z odpadami innymi niż niebezpieczne, wytworzonymi w ilości od jednej tony rocznie, z wyłączeniem odpadów komunalnych i zasięganie w tej sprawie opinii terenowego inspektora sanitarnego,

19) udzielania zezwoleń na prowadzenie przez podmioty inne niż gminne jednostki organizacyjne działalności polegającej na usuwaniu, wykorzystywaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych, prowadzeniu działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzeniu schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,

20) spraw z zakresu zagospodarowania przestrzennego oraz architektury i budownictwa, w których inwestorem są organy administracji rządowej, oraz przedstawicielstwa państw obcych i organizacji międzynarodowych,

21) pomników i miejsc pamięci narodowej."




Brak komentarzy: